Czy warto szukać pracy przez agencję zatrudnienia?
Prawdopodobnie każdy, kto kiedykolwiek poszukiwał pracy, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że wysyłanie CV w odpowiedzi na zamieszczone na portalach internetowych ogłoszenie to za mało. Aby jak najszybciej zdobyć zatrudnienie, należy poszerzyć obszar swoich poszukiwań. Poza poszukiwaniami na własną rękę, warto skorzystać także z bezpłatnej pomocy specjalistów – agencji zatrudnienia. Przedstawiamy korzyści płynące z takiej współpracy oraz sposoby, jak to zrobić efektywnie.
Agencje zatrudnienia, agencje pośrednictwa pracy, biura pracy – tak powszechnie nazywa się prywatne firmy świadczące pomoc w znalezieniu pracy. Ponieważ nie są to jednostki publiczne, lecz prywatne, działają na zupełnie innych zasadach niż urzędy pracy. Tak samo jak inne firmy podlegają prawom wolnego rynku – same zdobywają klientów i muszą dbać o to, aby wyróżnić się na tle konkurencji.
Do agencji zatrudnienia zgłaszają się firmy poszukujące pracowników na konkretne stanowiska, więc zadaniem pracowników takich prywatnych biur pracy jest znalezienie odpowiednich kandydatów w jak najkrótszym czasie.
Największą korzyścią zwiększenia obszarów poszukiwania pracy o agencje zatrudnienia jest możliwość dotarcia do znacznie większej ilości ofert pracy. Nawet jeżeli agencja obecnie nie dysponuje ofertami pracy, które mogłyby cię zainteresować czy których warunki spełniasz, zawsze możesz zostawić tam swoje CV i oczekiwać na telefon, gdy pojawią się nowe wolne wakaty zgodne z twoim doświadczeniem i preferencjami zawodowymi.
Istotną zaletą agencji pośrednictwa pracy jest również bezpłatne profesjonalne doradztwo, Przed każdą czekającą cię rozmową rekrutacyjną zorganizowaną przed daną agencję, możesz poprosić jej pracownika o cenne wskazówki odnośnie do rozmowy o pracę. Ponieważ pierwsze etapy rekrutacji odbywają się zazwyczaj nie w firmie docelowej, lecz w agencji zatrudnienia, po każdej rozmowie o pracę możesz także wypytać rekrutera o to, jak wypadłeś. Informacja zwrotna pozwoli ci w przyszłości lepiej przygotować się do kolejnych spotkań rekrutacyjnych.
Jak wygląda współpraca z agencją zatrudnienia?
Wszystko zaczyna się od zgłoszenia firmy do agencji zatrudnienia. Gdy firma zgłosi zapotrzebowanie na określonych pracowników i zaznaczy, jakie warunki mają spełnić kandydaci, agencja rozpoczyna poszukiwania. Zazwyczaj odbywa się to poprzez publikację ogłoszenia na portalu internetowym agencji oraz na popularnych portalach ogłoszeniowych, a także poprzez przeszukanie bazy zarejestrowanych w agencji kandydatów (dlatego warto zostawić swoje CV nawet wtedy, gdy akurat nie ma interesujących ofert). Następnie osoby spełniające wymogi zostają zaproszone na rozmowę rekrutacyjną z pracownikiem agencji, który ma wstępnie zweryfikować, czy kandydaci faktycznie nadają się na oferowane stanowisko. Kolejne etapy zależą od tego, o jakie stanowisko chodzi. Jeśli jest to praca niewymagająca dużego doświadczenia, na rozmowie kwalifikacyjnej w agencji może się zakończyć. Jeżeli natomiast praca wymaga większego doświadczenia i specyficznych kompetencji, wtedy agencja przekazuje do firmy dane kandydatów, którzy pomyślnie przeszli rozmowy. Kolejne działania rekrutacyjne zależą już od firmy.
Jak skutecznie szukać pracy przez agencje?
Rekrutacja przeprowadzana przez agencje zatrudnienia niewiele różni się od rekrutacji bezpośrednio w firmach, dlatego należy podobnie się do niej przygotować. Pamiętaj przede wszystkim o:
- starannie sporządzonym CV podkreślającym twoje doświadczenie, umiejętności oraz osiągnięcia,
- rejestracji swojego CV w bazie agencji pracy – często można zrobić to na stronie internetowej, a jeśli nie ma takiej możliwości, bezpośrednio w agencji,
- poważnym traktowaniu rozmowy rekrutacyjnej, nawet jeśli odbywa się ona w agencji – przygotuj się do niej tak samo dobrze jak do każdego innego spotkania rekrutacyjnego.